Чому Україна не вибирає доступні кредити від МФО

В Україні йде багато дебатів на тему важливості залучення іноземних інвестицій.

Існує думка, що в той момент, коли до нас прийде більше грошових ресурсів, країна зазнає економічного буму. Однак мало хто знає, що на сьогодні ми не завжди можемо впоратися навіть з потоком тих коштів, які доступні Україні у вигляді кредитних ресурсів від міжнародних фінансових організацій.

Наведу кілька цілком конкретних прикладів з власної ділової практики. На цей момент ДП «Укрдорінвест» супроводжує реалізацію трьох великих проектів дорожнього будівництва. Перший з них, «2 RSIP», повинен був бути реалізований з грудня 2012 року до грудня 2016 року. Сьогодні його продовжено до грудня 2018 року, оскільки вибирання кредитних коштів у рамках проекту склало всього 51.4% від загальної запланованої суми. Інший проект, «RSDP», є новим.

Його виконання проходить в період з лютого 2016 року до грудня 2021 року. В рамках цього проекту вибирання кредитних коштів склало всього 0,25% від загальної доступної лінії. Нарешті, проект з гучною назвою «Пан’європейські коридори/Європейські дороги: Україна ІІ», реалізація якого триває десять років з урахуванням пролонгації, а саме в період 2011-2021 роки, поки може «похвалитися» дуже скромним вибиранням у розмірі 47% від загальної суми доступних кредитних ресурсів.

Чим зумовлені зволікання у використанні фінансових ресурсів

Коли підписувалася кредитна угода за проектом «Пан’європейські коридори», було передбачено, що його реалізацію здійснять планомірно. Але в той момент для більшості дільниць не було розроблено ні проектної, ні тендерної документації. Також не були вжиті заходи з відселення і землевідведення необхідних ділянок. Нарешті, коли почали займатися хоч якимись вибірковими лотами, зовсім відсунули убік всі інші секції. Як бачите, загальний знаменник низького вибирання – це серйозні проблеми попереднього менеджменту і правильного розподілу обов’язків.

Але є й позитив. Сьогодні починають зсуватися з мертвої точки ті компоненти, які раніше не реалізовувалися настільки довгий час. Наприклад, у рамках проекту «Пан’європейські коридори» нашою командою вже запущені процедури торгів. Зараз проходить передкваліфікація з відбору потенційних учасників для реконструкції обходів міста Житомира.

Також залишається розібратися, яким чином використовувати майбутню економію коштів від реалізації проекту. Безсумнівно, це виключно політичне рішення. Коли буде розроблена стратегія пріоритезації доріг, якою зараз займається МБРР і уряд, ми зможемо виявити найбільш важливі транспортні коридори. Саме на їх розвиток і підтримку Україна, після узгодження з ЄІБ та ЄБРР, спрямує кошти, зекономлені при реалізації проекту «Пан’європейські коридори». Суму називати ще рано, але кількість нулів має вразити пересічного громадянина.
Також з конкретних прикладів можна навести недавнє рішення Світового Банку, озвучене в минулу п’ятницю при спільних консультаціях з Міністерством фінансів, «Укравтодором» і «Укрдорінвестом», про те, щоб забрати з кредитного портфеля «Укравтодору» 220 мільйонів доларів. Цей крок є вимушеним, однак абсолютно не критичний, адже МБРР надасть кошти відразу після того, як ми виконаємо всі підготовчі роботи протягом одного-двох років.

Більш того, це і є прикладом ефективного підходу до управління проектами великого державного будівництва. Варто відзначити, то рішення стосується проекту, первісна сума доступних кредитних ресурсів в рамках якого становила 560 мільйонів доларів. Як і в попередньому випадку, за фактом Україна абсолютно не була готова до старту вибирання кредитних коштів відразу після підписання кредитного договору.

Не було чіткого розуміння щодо розроблення проектної та тендерної документації, не було проведено відповідних процедур землевідведення і так далі. У свою чергу, відповідно до положень кредитної угоди, ми платимо відсоток не тільки за обрані засоби, але і за невибрані кредитні ресурси.

Саме тому, якщо ми не здійснюємо вибирання в необхідному темпі, держава витрачає колосальні гроші. По суті, це є ціна неефективного управління попереднього керівництва. Проаналізувавши ситуацію, ми прийшли до рішення розділити суму кредиту на кілька траншів. Іншими словами, ті проектні компоненти, які зараз не готові до старту реалізації, серед них обхід населеного пункту Чутове, друга черга будівництва обходу Полтави та обхід Копилів, будуть перерозподілені на майбутній період. Таким чином, ми відокремили від основної суми 220 мільйонів, і далі гроші увійдуть у другу частину кредиту. Мета цих заходів – економія бюджетних коштів на підготовчий період до старту будівництва. Як тільки, протягом року-двох, будуть реалізовані всі початкові компоненти, Світовий Банк виділить нам другий транш із загальних 560 мільйонів.

Як коротке резюме я хочу відзначити, що для нас важливе як правильне управління безпосередньо проектами, так і досконала підготовка до їх реалізації. Тому що за кожен «простій» і неефективне рішення українцям доводиться дорого платити. Вирішення цієї проблеми одне – побудова якісної системи менеджменту європейського зразка для всіх рівнів реалізації проектів.