Як прозорі умови торгів приваблюють іноземних підрядників для будівництва доріг?

При всіх своїх мінусах, дорожня галузь України не стоїть на місці – вже сьогодні ми маємо пілотні кейси, які “ламають” стару систему. Завдання “Укрдорінвест” – й надалі розвивати прозорість дорожньої галузі.

За останній час теза про необхідність отримання коштів з-за кордону настільки приїлась, що стала, швидше, загальновизнаним фактом, ніж явищем, яке вимагає особливої уваги. Проте, підходячи до питання з позиції критичного осмислення, ми все-таки переконуємося, що іноземні кредити та інвестиції залишаються чи не єдиним способом перезапустити економіку нашої країни. Ще більше це стосується дорожньої галузі, яка на сьогоднішній день перебуває в стані справжньої розрухи.

Що потрібно знати про “Укрдорінвест”?

Наша країна вже багато років співпрацює зі світовими фінансовими організаціями (далі МФО), такими як Світовий банк (МБРР), Європейський банк реконструкції і розвитку (ЄБРР), Європейський інвестиційний банк (ЄІБ). У свою чергу, МФО вимагають від своїх партнерів високого рівня відкритості та сумлінності. Так, наприклад, якщо залучаються кредитні ресурси, завжди повинен бути відповідальний виконавець. Саме він займається безпосередньою реалізацією проекту, в тому числі проведенням тендерів, закупівель і оцінкою якості робіт. Глобально таким виконавцем був обраний “Укравтодор”. Однак далі, згідно положень кредитних і проектних договорів про реалізацію спільних проектів з ЄБРР і ЄІБ, було передбачено створення абсолютно нової окремої структури. Нею стала група управління проектами (ГУП) – “Укрдорінвест”. У коло обов’язків і повноважень організації входять:

– поточне управління та моніторинг реалізації інвестиційних проектів;

– організація фінансового управління проектами, підготовки фінансової звітності, проведення аудитів фінансової звітності за правилами МФО та відповідно до чинного законодавства України;

– організація проведення конкурсних торгів на закупівлю робіт та послуг і підготовка контрактів з переможцями міжнародних торгів;

– моніторинг і контроль за виконанням контрактів згідно з вимогами МФО;

– моніторинг будівельних робіт (нагляд і поточний контроль);

– підготовка звітів щодо проектів згідно вимог МФО та органів державної влади відповідно до норм чинного законодавства України, включаючи остаточний звіт за результатами реалізації проекту;

– координація взаємодії Укравтодору з іншими організаціями та установами, залученими до проектів, а також з МФО з питань підготовки та реалізації проектів.

Які дорожні проекти в Україні сьогодні реалізуються за рахунок МФО?

На сьогоднішній день “Укрдорінвест” супроводжує реалізацію трьох великих проектів:

1) В рамках “Другого Проекту покращення автомобільних доріг та безпеки руху”, спільного для “Укравтодору” і МБРР, здійснюється капітальний ремонт ділянок автомобільної дороги М-03 Київ-Харків-Довжанське, протяжністю 157,2 км, 84,4 км і 20,8 км. Також в даний проект входить капітальний ремонт ділянки полотна траси М-12 між Хмельницьким і Вінницею, загальною довжиною 40,8 кілометрів. Що важливо, саме на трасі М-03 була задіяна в якості підрядника іноземна компанія, з якою “Укравтодор” в серпні нинішнього року розірвав контракт. Причиною цього стало систематичне невиконання робіт, а також їх низьку якість. Додатково в рамках проекту здійснюється будівництво обходів населених пунктів Покровська Багачка, Красногорівка і Полтава.

2) “Проект розвитку дорожньої галузі” також є спільним з МБРР. Він включає в себе роботи по реабілітації ділянок траси М-03 Київ-Харків-Довжанське, реабілітацію дороги М-14 на ділянці Херсон-Миколаїв-Кропивницький і проектування реабілітації траси Львів-Херсон. Серед видів робіт, безпосередньо виконуваних в рамках контрактів, можна перерахувати реконструкції, капітальні ремонти, обходи населених пунктів і нове будівництво, а також реабілітація ділянок дороги. Крім іншого, проект включає в себе контракти на виконання робіт з розвитку мережі та експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування на основі контрактів OPRC на ділянці траси М-06 Київ-Чоп, протяжністю 398 км, а також на ділянці автодороги М-03 Київ-Харків -Довжанське, протяжністю 191,85 кілометрів.

3) Третій проект має дуже амбіційну назву – “Панєвропейські коридори”, і фінансується спільно з ЄБРР і ЄІБ. У цей проект входить поліпшення експлуатаційного стану автомобільних доріг на під’їздах до Києва. Термін реалізації даного контракту становить 7 років. Обсяги фінансування – по 450 мільйонів євро від ЄБРР і ЄІБ. Що важливо, загальна протяжність автомобільних доріг, які входять в проект, становить 567 кілометрів. В тому числі, це контракт OPRC на утримання ще однієї ділянки траси М-06 Київ-Чоп, протяжністю 187 кілометрів.

Будували тунель під Босфором: як іноземні підрядники перестали боятися заходити в Україну

У питаннях великого інфраструктурного будівництво дуже важливим фактором є довіра між замовником і виконавцем. При цьому досить тривалий період часу зарубіжні фірми серйозно побоювалися брати участь у вітчизняних проектах. В першу чергу їх бентежили можливі корупційні ризики. Мало яка іноземна компанія зважиться давати хабар, адже це може зашкодити її репутації в глобальному просторі. З іншого боку, якщо менеджмент чітко розуміє, що в певній країні неможливо вести справи в обхід корупційних схем, то на 99% не стане навіть розглядати будь-які проекти, пов’язані з такою державою.

Останнім часом цю тенденцію вдалося зламати. Вже сьогодні ми спостерігаємо високий рівень конкуренції між іноземними компаніями за реалізацію проектів в нашій країні. Більш конкретний приклад – реконструкція обходів Житомира. Протягом тижня з моменту публікації запрошення до попередньої кваліфікації учасників, нами було отримано 40 заявок від компаній, які зацікавлені брати участь в тендері. Такого не було ніколи і це безпрецедентний випадок. Зазвичай показник не піднімався вище 5, максимум 10 зацікавлених фірм. Що цікаво, близько 25% із заявлених компаній – це фірми з Туреччини, дуже великі і з великим досвідом виконання найскладніших проектів. Серед них, наприклад, є заявка від учасника спільного підприємства (СП) Taisei / Kumagei-Gama-Nurol. Саме це СП займалося зведенням самого грандіозного інфраструктурного проекту Туреччини – тунелю під Босфором, загальна вартість проекту якого досягала 3,5 мільярда доларів.

Інший важливий фактор – свій намір взяти участь у реконструкції обходів Житомира висловлюють і ті компанії, які до цих пір не з’являлися на вітчизняному ринку. Географія майбутніх учасників тендеру дуже широка – Словенія, Польща, Македонія, Італія, Азербайджан, Білорусь, Туреччина, Чехія, Угорщина, Ізраїль і Китай.

Безсумнівно, це є непоганим початковим досягненням і відкриває для нас приголомшливі можливості до подальшої співпраці та розвитку.