Проекти OPRC: Чим вони корисні для українських доріг

Серед проектів, реалізацію яких супроводжує “Укрдорінвест”, є і пілотний проект OPRC. Що означає ця абревіатура і в чому переваги даного контракту?

Я вже розповідала про три великі дорожні проекта, в яких задіяний “Укрдорінвест”. Один з них – “Панєвропейські коридори”, який фінансується ЄБРР і ЄІБ. Термін реалізації даного контракту становить 7 років. Загальна протяжність автомобільних доріг, які входять в проект, становить 567 кілометрів. Включає цей проект і контракт OPRC по утриманню ділянки траси М-06 Київ-Чоп, протяжністю 187 кілометрів.

Що ж таке OPRC?

Output and Performance-based Road Contract – це, так звані, контракти, засновані на показниках якості.

Рівень обслуговування дороги є сукупний індекс, який включає своєчасність, повноту і якість послуг, що надаються з дрібного ремонту та експлуатаційного утримання дороги. Обсяги необхідного поточного ремонту не визначаються замовником. У свою чергу, завданням підрядника є здійснення такого ремонту та експлуатаційного утримання, яке б дозволило досягти рівнів обслуговування, закріплених в контракті. Вартість послуг підрядника визначається як фіксована щомісячна сума, скоригована на ціну утримання.

Серед переваг контрактів OPRC:

– Поділ ризиків між замовником і підрядником;

– Прогнозованість витрат для замовника;

– Висока необхідність впровадження і застосування нових технологій підрядником (економічні стимули);

– Можливість віддати певні процеси на аутсорсинг, скоротивши рівень витрат ресурсів;

– Чітка система перевірки – раз на місяць, раз на тиждень відбувається вибіркова перевірка до 10% полотна. Також позапланова перевірка може мати місце при скаргах з боку користувачів на неякісне утримання дороги;

– Прозорий механізм взаємодій між підрядниками та державними органами.

Якщо говорити максимально просто, то контракти OPRC знижують корупційні ризики і підвищують якість утримання дороги.

Підряднику вигідно здешевити ремонт, одночасно зробивши його якість вищим. Тільки в цьому випадку він зможе стабільно і прогнозовано отримувати прибуток. Однак якщо виконавець, наприклад, “недосипле асфальту”, то йому доведеться зробити це заново через кілька місяців. Більш того, систематичні порушення умов утримання можуть мати куди більш серйозні наслідки для підрядника.

Що стосується безпосередньої економії, то вона становить, як мінімум, 10% від стандартної моделі утримання доріг державними структурами. У ці 10% входять витрати на бюрократичний апарат і неефективність державного управління комерційними компаніями.

В цілому, питання переходу на контракти OPRC – це, скоріше, завдання налагодити довіру підрядників до України. В тому числі, завдяки прийняттю сильної законодавчої бази, спрямованої на захист їх прав.